داستان ضرب المثل فوت کوزه گری
نوشته شده توسط : علیرضا

پسری پیش استاد كوزه گری رفت و با خواهش و التماس فراوان به شاگردی استاد درآمد.
پسر بسیار باهوش و زرنگ بود و استاد کم کم به او علاقه پیدا کرد و تمام تجربه های كاری خود را به او یاد داد .
شاگرد وقتی تمام كارها را یاد گرفت . شروع به ایراد گرفتن كرد و گفت مزد من كم است . و كم كم زمزمه كرد كه من می توانم بروم وبرای خودم كارگاهی راه اندازی كنم و كلی فایده ببرم .
هرچه استاد كوزه گر از او خواهش كرد مدتی دیگر نزد او بماند تا شاگردی پیدا كند و كمی كارها را یاد بگیرد تا استاد دست تنها نباشد ، پسرك قبول نكرد و او را دست تنها گذاشت و رفت و كارگاهی راه اندازی كرد و همانطور كه یاد گرفته بود كاسه ها را ساخت و رنگ كرد و روی آن لعاب داد و در كوره گذاشت . ولی متوجه شد كه رنگ كاسه های او مات است و شفاف نیست.

 

دوباره از نو شروع كرد و خاك خوبتر انتخاب كرد و در درست كردن خمیر بیشتر دقت كرد و بهترین لعاب را استفاده كرد و آنها را در كوره گذاشت ولی باز هم مشكل قبلی بوجود آمد .
شاگرد فهمید كه تمام اسرار كار را یاد نگرفته . نزد استاد رفت و مشكل خود را گفت . و از استاد خواهش كرد كه او را راهنمائی كند .


استاد از او پرسید كه چگونه خاك را آماده می كند و چگونه لعاب را تهیه می كند و چگونه آنرا در كوره می گذارد . شاگرد جواب تمام سوالها را داد .
استاد گفت : درست است كه هر شاگردی باید روزی استاد شود ولی تو مرا بی موقع تنها گذاشتی . بیا یك سال اینجا بمان تا شاگرد تازه هم قدری كار یاد بگیرد و آن وقت من هم تو را راهنمائی خواهم كرد و تو به كارگاه خودت برو .


شاگرد قبول كرد یكسال آنجا ماند ولی هر چه دقت كرد متوجه اشتباه خودش نمی شد . یك روز استاد او را صدا زد و گفت بیا بگویم كه چرا كاسه های لعابی تو مات است .
استاد كنار كوره ایستاد و كاسه ها را گرفت تا در كوره بگذارد به شاگردش گفت چشمهایت را باز كن تا فوت وفن كار را یاد بگیری .


استاد هنگام گذاشتن كاسه ها در كوره به آنها چند فوت می كرد . بعد از او پرسید : ” فهمیدی “ . شاگرد گفت : نه . استاد دوباره یك كاسه دیگر برداشت و چند فوت محكم به آن كرد و گرد وخاكی كه از آن برخاسته بود به شاگرد نشان داد و گفت : این فوت و فن كار است ، این كاسه كه چند روز در كارگاه می ماند پر از گرد و خاك می شود در كوره این گرد وخاك با رنگ لعاب مخلوط می شود و رنگ لعاب را كدر می كند . وقتی آنرا فوت می كنیم غبار پاك می‌شود و رنگ لعاب روی آن روشن و شفاف می‌شود و جلا پیدا می‌كند. حالا برو و كارگاهت را روبراه كن و "فوت کوزه گری" را فراموش نکن.




:: برچسب‌ها: فوت کوزه گری ، فوت ، کوزه گر ، سفیر ,
:: بازدید از این مطلب : 121
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 28 خرداد 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: